Traxio-garantie

De garantie die door particuliere en professionele klanten worden genoten, wordt beheerst door zeer nauwkeurige voorschriften, die weinig ruimte voor interpretatie laten. Het kan echter worden uitgebreid om een ​​concurrentievoordeel te bieden. En zelfs gedekt door "gegarandeerde verzekering", zoals die TRAXIO heeft exclusief met SPB ontwikkeld voor nieuwe en gebruikte voertuigen.

In België omvat de term "garantie" verschillende regimes, legt Patrick Piret, juridisch adviseur bij TRAXIO, uit. “De wettelijke garantie is van toepassing op motorvoertuigen zoals op alle andere eigendommen. Historisch gezien beschermt het de koper tegen gebreken in de goederen die hij verwerft, in het bijzonder verborgen gebreken. Dit is het algemene regime, het gewoonterecht. Meer recentelijk, met de komst van de interne markt, hebben nieuwe regels, geïnspireerd door een Europese richtlijn (vertaald in Belgisch recht op 1 januari 2005), een speciaal regime ingevoerd om alle Europese consumenten die een goed kopen, dezelfde mate van bescherming te bieden aan een professionele verkoper. »

Deze wettelijke garantie verschilt van de commerciële garantie die een fabrikant aan zijn klanten kan verlenen om bepaalde defecten te dekken. “Deze garantie is niet verplicht, vervolgt Patrick Piret. Het drukt de wens van de fabrikant uit om aansprakelijk te worden gesteld door het defecte artikel gedurende een bepaalde periode te vervangen of te repareren. Tot slot vormt de conventionele of contractuele garantie een overeenkomst tussen de verkoper en de koper over de verlenging – of een eventuele beperking – van de wettelijke garantie. Uiteraard binnen de grenzen van wat is toegestaan.

Wat is de wettelijke garantie?

De wettelijke garantie is de bescherming van de koper van een nieuw of gebruikt voertuig tegen verborgen gebreken (algemeen regime) of niet-naleving (specifiek regime), automatisch, krachtens de wet, van de verkoper.

Wat houdt het algemene plan in?

Verborgen gebreken zijn gebreken die op het moment van aankoop niet zichtbaar of bekend waren bij de klant. "Het defect moet ook van voldoende ernst zijn om normaal gebruik van het voertuig te voorkomen of om niet-aankoop te rechtvaardigen als de klant ervan op de hoogte was", stelt Patrick Piret. Als de koper erin slaagt te bewijzen – het is aan hem – dat het probleem vóór de levering in kiem bestond, kan hij de ontbinding van de verkoop eisen of het voertuig behouden en een deel van de prijs terugkrijgen. Wat de verkoper betreft, als hij zijn goede trouw niet kan bewijzen, moet hij mogelijk ook een schadevergoeding betalen. Let op: de wettelijke garantie is niet beperkt in de tijd. In de praktijk gaat het tegenwoordig vooral om B2B-relaties sinds de invoering van de bijzondere regeling.

Op welke verkoop is de bijzondere regeling van toepassing?

De bijzondere regeling treedt in werking op 1 januari 2005, na de omzetting in onze wetgeving van een Europese richtlijn, en dekt aankopen door een particulier bij een professionele verkoper. "Ongeacht het type voertuig dat wordt verkocht, de koper moet een particuliere consument zijn die het voor privédoeleinden koopt", bevestigt Patrick Piret. Dit regime heeft meer specifiek betrekking op het gebrek aan overeenstemming. “Het houdt in dat de verkoper zich ertoe verbindt ervoor te zorgen dat het geleverde voertuig beantwoordt aan wat is overeengekomen of aan de gewettigde verwachtingen van de koper. »

Met andere woorden, zijn aansprakelijkheid kan ontstaan ​​als het voertuig niet de kenmerken heeft die beschreven zijn in de checklist die door de Belgische wet bij de bestelbon wordt opgelegd of als het niet de kwaliteiten en prestaties heeft die de koper mag verwachten voor een voertuig van hetzelfde type. type (leeftijd, kilometerstand, enz.). Alles wat onder normale slijtage valt, valt uiteraard niet onder de dekking, maar daar staat tegenover dat de wet geen limiet stelt aan het aantal kilometers. En dit geldt natuurlijk alleen voor "normaal gebruik" van het voertuig. “Als de koper van plan is om bijvoorbeeld twee keer zoveel te gaan rijden als normaal, dan moet de verkoper op de hoogte zijn geweest en dit hebben geaccepteerd. »

Wat is de duur van de aanvraag?

Indien de algemene regeling (verborgen gebreken) niet beperkt is in de tijd, is dit niet het geval voor de bijzondere regeling. Deze is in principe 2 jaar geldig vanaf de datum van aflevering van het voertuig. “Voor gebruikte voertuigen kan deze termijn worden teruggebracht tot 1 jaar, maar dit moet duidelijk op de bestelbon staan”, waarschuwt Patrick Piret, anders geldt de wet voor 2 jaar. Let op: het is niet voldoende om het op de factuur aan te geven omdat het interpreteerbaar is. »

Waar de situatie in de loop van de tijd evolueert, is de bewijslast. “In het geval dat er een defect optreedt tijdens de eerste 6 maanden na de aankoop, is het aan de verkoper om de conformiteit van het voertuig aan te tonen. Indien hij niet kan bewijzen dat de schade te wijten is aan een andere oorzaak dan de staat van het voertuig (misbruik, slecht onderhoud, enz.), moet hij de herstelling betalen die niet te wijten is aan slijtage. » Na 6 maanden is de situatie omgekeerd: het is aan de koper om het bestaan ​​van een gebrek aan overeenstemming te bewijzen. Indien dit wordt bewezen, kan de klant binnen een redelijke termijn en kosteloos de kosteloze herstelling van het voertuig eisen, of zo nodig zelfs de vervanging ervan. (Goed om te weten: een Europese richtlijn die nog moet worden omgezet in Belgisch recht, zal voor bepaalde consumptiegoederen een verlenging van de wettelijke garantietermijn van meer dan 2 jaar opleggen. Bovenal zal de vermoedenstermijn toenemen van 6 maanden tot 1 jaar bij gebreke Met andere woorden, in geval van een probleem is het aan de verkoper om te bewijzen dat het geen gebrek aan overeenstemming is, maar een defect dat te wijten is aan slijtage van het normale voertuig.)

De wet voorziet in een hiërarchie in de toepassingsvoorwaarden van de bijzondere regeling. Prioriteit aan reparatie of vervanging, tenzij onmogelijk of onevenredig, in welk geval de klant terugbetaling van een deel van de prijs of contractbreuk kan krijgen. Tot slot, heel belangrijk: geen enkele contractuele clausule kan de verkoper vrijwaren van zijn aansprakelijkheid... zelfs als de consument hiermee instemt. “Erger nog, voegt Patrick Piret toe: als de verkoper een clausule oplegt van het type 'verkocht zonder garantie – in de staat die de koper goed kent', is de wet volledig van toepassing, niet voor 1 maar voor 2 jaar! »

Waarvoor is de fabrieksgarantie?

Dit keer is het geen wettelijke verplichting, maar een eenzijdige verbintenis van de fabrikant om het voertuig dat hij op de markt brengt voor een bepaalde periode te dekken tegen elk defect in materiaal, montage of productie. Deze garantie is in zekere zin een aanvulling op de wettelijke garantie. De meeste fabrikanten bieden bijvoorbeeld een garantie van 2 jaar (van sommige is bekend dat ze meer bieden) en sommige bieden ook een optionele garantieverlenging, die door de klant op het moment van aankoop onder andere voorwaarden kan worden afgesloten.

Om te voorkomen dat de concurrentie wordt verstoord, heeft de Europese Commissie waarborgen ingesteld. Het is fabrikanten verboden om de garantie afhankelijk te stellen van het onderhoud en de reparatie van het voertuig binnen hun netwerk, evenals het exclusieve gebruik van reserveonderdelen van het merk. “Gedurende de initiële garantieperiode en de verlenging ervan die bij de verkoop van het voertuig wordt afgesloten, moet de klant contact kunnen opnemen met de werkplaats van zijn keuze voor routineonderhoud en reparaties”, benadrukt Patrick Piret. Dit om compartimentering tussen de officiële netwerken van fabrikanten en de onafhankelijke aftersalessector te voorkomen. Aan de andere kant moet elke schade die onder de fabrieksgarantie valt, via het erkende netwerk verlopen, aangezien hij het is die de reparaties op zich neemt. »

Kunnen we gunstiger zijn dan de wet?

Het staat elke verkoper vrij genereuzer te zijn dan zijn wettelijke verplichtingen opleggen. Het kan bijvoorbeeld de duur van de toepassing van de bijzondere wettelijke garantieregeling verlengen tot 18 maanden in plaats van 12 of de klant vrijstellen van de verplichting om het bestaan ​​van een gebrek aan overeenstemming te bewijzen voor een in onderling overleg bepaalde periode. bepaalde elementen van het voertuig – denk aan de beroemde “as-versnellingsbak-motor”-garantie die vaak voorkomt in de sector. Dit is een commercieel voordeel dat door de verkoper aan de koper wordt toegekend en wordt dan een commerciële of conventionele garantie genoemd. “De reikwijdte ervan moet duidelijk worden gespecificeerd in het verkoopcontract, benadrukt Patrick Piret. »

Wat zijn de fouten om te vermijden?

De verkoper kan geen genoegen nemen met het opstellen van een factuur met de vermelding "garantie van één jaar", met het risico zich te binden aan een contractuele verbintenis die het voertuig gedurende 1 jaar tegen welk probleem dan ook zou garanderen, ongeacht de wettelijke garantie. Er moet een contract zijn op basis van de inkooporder (idealiter die van TRAXIO). Let op: er zijn twee bestelformulieren, afhankelijk van of de koper een particulier of een professional is. Het is belangrijk om het juiste model te gebruiken omdat de geldende wettelijke regimes niet hetzelfde zijn voor B2C en B2B klanten. Informatie voorafgaand aan het sluiten van de verkoop, inclusief een volledige beschrijving van het voertuig op een reclamemedium, is noodzakelijk om de risico's van garantie te beperken.

Het is ook verboden om te verkopen zonder wettelijke garantie of om schadevergoeding te vorderen die deze wettelijke garantie dekt.

Ten slotte moet worden opgemerkt dat in het geval van een consumentengeschil met betrekking tot de uitvoering van een verkoopcontract of een garantieprobleem met betrekking tot een auto of motorfiets, nieuw of gebruikt, de partijen contact kunnen opnemen met de Commissie van de bemiddelingscommissie AUTOMOTIVE.

Garantie en verkoopcontract

De wet verplicht de verkoper tot levering en garantie van de zaak die hij verkoopt. Het verkoopcontract moet met name de duur van de wettelijke garantie waarop de consument recht heeft, specificeren en, indien van toepassing, elke commerciële garantie voldoende gedetailleerd beschrijven. Als de verkoop een gebruikt voertuig betreft, moet de verkoper bij het verkoopcontract een document voegen met de beschrijving van de staat van het voertuig, zijn reserveonderdelen en componenten. Dit is de checklist van 113 punten, geïnspireerd op die van het TRAXIO-bestelformulier (en niet te vergeten de staat van het te koop aangeboden voertuig, afgegeven door de technische inspectie).